Dijital hizmet vergisi nedir?
Dijital hizmet vergisi nedir? Dijital hizmet vergisi kanunu TBMM’de kabul edildi. Dijital Hizmet Vergisi ile ilgili ilk 7 maddesi kabul edildi.
Dijital Hizmet Vergisi’ne tabi hizmetlere ilişkin, Türkiye’den elde edilen hasılatı 20 milyon Türk lirasından veya dünya genelinde elde edilen hasılatı 750 milyon avrodan fazla olanlar bu verginin kapsamına giriyor.
Dijital Hizmet Vergisinin Muhatabı Kim?
Buradan ne anlıyoruz kim bu 20 milyon TL’den fazla hasılat elde den şirketler. Fazla düşünmemize gerek yok aslında. Olayın kahramanları Google, Facebook vs. şirketler. İşin aslı bildiğiniz gibi Gelir İdaresi uzun zamandır Türkiye’de bu şirketlerin vergi kaydı açıp, kazançlarını vergilendirmesi konusunda bir çaba içerisinde. Aslında dünyadaki tüm ülkeler bu çabada. Özellikle Fransa’da aynı şekilde ülke içi 25 milyon avro ve yurt dışı 750 milyon avro için yüzde 3 vergi şeklinde bir yasa çıkardı. Bizim yasa buradan kopya.
Aslında Gelir İdaresinin amacı bu firmaların Türkiye’de vergi kaydı açması. Fakat açmadıkça reklamdan alınan stopaj, dijital hizmet vergisi gibi çalışmalarla hedefe varmak istiyor ama gerçekten büyük bir kitleyi mağdur ediyor. Özellikle reklam verenler reklam bedeli üzerinde stopaj kesintisinden çok rahatsız ve hatta uygulamada büyük aksaklıklar mevcut. Dijital hizmet vergisi de Türkiye’de 20 milyon TL ciroyu aşan firmalar olduğundan, normalde vergisini ödeyen bu firmalara ek vergi olarak, dolayısıyla bu firmaların bu vergiyi tüketiciye yansıtacağından son kullanıcılara ek vergi olarak yansıyacaktır.
Dijital Hizmet Vergisi Ödenmezse Ne Olacak?
Peki gelelim asıl amaç olan Google, Facebook gibi firmalar bu vergiyi ödemez ise ne olacak. TBMM Plan ve Bütçe komisyonunda kabul edilen dijital hizmet vergisi kanunun bu konuyu içeren metni şu şekilde;
Vergi Usul Kanunu kapsamına giren vergilere ilişkin beyanname verme ve ödeme yükümlülüklerini süresinde yerine getirmeyen bu kanun kapsamındaki dijital hizmet sağlayıcılarına veya Türkiye’deki yetkili temsilcisine, yükümlülüklerin yerine getirilmesi için Dijital Hizmet Vergisi’ni tarha yetkili vergi dairesi tarafından internet sayfalarındaki iletişim araçları, alan adı, IP adresi ve benzeri kaynaklarla elde edilen bilgiler kullanılarak Vergi Usul Kanunu’nda sayılan tebligat yöntemleri, elektronik posta veya diğer tüm iletişim araçları ile ihtarda bulunulabilecek ve bu durum Gelir İdaresi Başkanlığının internet sitesinde ilan edilecek.
İlandan itibaren 30 gün içinde bu yükümlülüklerin yerine getirilmemesi halinde, dijital hizmet sağlayıcılarının sunmuş oldukları hizmetlere erişimin, bu yükümlülükler yerine getirilinceye kadar engellenmesine Hazine ve Maliye Bakanlığınca karar verilecek ve bu karar erişim sağlayıcılarına bildirilmek üzere Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumuna gönderilecek. Engelleme kararlarının gereği bildirimden itibaren 24 saat içinde erişim sağlayıcıları tarafından yerine getirilecek. Usul ve esaslar, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının görüşü alınarak, Hazine ve Maliye Bakanlığınca belirlenecek.
Yani kanun vergiyi beyan etmeyen ve ödemeyenin erişimini kapat diyor. Bu ne kadar uygulanılabilir zamanla göreceğiz.
Dijital hizmet vergisi ile gelişmeleri yakından takip ediyoruz. Gelişmeleri sayfalarımızdan yayınlamaya devam edeceğiz.